بازگشت

شرکت‌های دانش‌بنیان و جوان برای اجرایی کردن طرح و ایده‌های خود نیاز به سرمایه دارند اما در تأمین مالی از بانک ها و مؤسسات پولی و اعتباری به دلیل آنکه  معمولا از وثایق و تضامین مورد قبول بانک‌ها برخوردار نیستند، با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند از طرفی به دلیل ریسک‌های فراوانی که کسب‌و‌کار این شرکت‌ها به همراه دارد، بانک‌های تجاری علاقه چندانی به اعطای تسهیلات به این مجموعه‌های جوان و نوپا را ندارند. یکی از راهکار‌های مناسب برای تیم کارآفرین در این مرحله، بهره‌مندی از سرمایه‌خطرپذیر می‌باشد. سرمایه خطرپذیر سرمایه‌ای است که به همراه کمک‌های مدیریتی و مشاوره‌ای، در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا که به سرعت در حال رشد هستند قرار داده می‌شود. از بین گزینه‌های پیش روی سرمایه‌گذاران خطرپذیر طرح‌هایی که دارای پتانسیل رشد بالا بوده و از تیم مدیریتی و متخصصی کارآمد برخوردارند در اولویت می‌باشند. صندوق صنایع معدنی در این زمنیه با ارائه خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان سعی در برطرف نمودن این مانع پیشرو شرکت ها و استارت آپ نموده است.

 

صندوق صنایع معدنی بنا دارد منابع مالی و خدمات مدیریتی را در اختیار شرکت‌های در حال رشد قرار داده و آن‌ها نیز از این امکانات به منظور توسعه دانش فنی و تولید محصول در فازهای نیمه صنعتی و صنعتی استفاده می‌کنند.

فرایند سرمایه‌گذاری

اما روش‌های دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که بنابر طرح و تعامل با تیم سرمایه‌پذیر قابل مذاکره می‌باشد.

انواع روش های سرمایه گذاری

از رایج ترین قراردادهای سرمایه گذاری خطرپذیر می‌توان به قراردادهای سهامی، قراردادهای قرض قابل تبدیل به سهام و قرارداد رویالتی یا حق‌الامتیازی اشاره نمود.

در قرارداد سهامی پس از ارزشگذاری طرح براساس پیش‌بینی‌ها و اطلاعات مالی شرکت و محاسبه سرمایه مورد نیاز توسط کارشناسان واحد سرمایه‌گذاری، صندوق درازای سهام دریافتی، سرمایه مورد نیاز را به شرکت تزریق خواهدکرد.

در مدل تسهیلات قابل تبدیل به سهام، تیم کارآفرین پس از ارزشگذاری و محاسبه سرمایه مورد نیاز، مبلغی را به عنوان تسهیلات دریافت می‌نماید. بسته به نوع فعالیت تیم کارآفرین و درنظر گرفتن چالش‌های موجود، شاخص‌های عملکردی جهت بررسی پیشرفت تیم کارآفرین تعریف میگردد. در صورتی که شاخص‌های مذکور توسط تیم کارآفرین تحقق یابد، صندوق این اختیار را دارد که تسهیلات پرداخت شده را مانند قرارداد سهامی تبدیل به سهام نماید

حق امتیاز یک شکل منحصر به فرد از سرمایه‌گذاری است. در این قرارداد سرمایه‌گذار مابه‌ازای سرمایه‌ای که در اختیار شرکت می‌گذارد به‌جای دریافت سهام تا مدت زمان مشخصی در بخشی از درآمد یا سود شرکت شریک می‌باشد، که در فواصل زمانی مشخص مانند سالانه، سه ماهه یا ماهانه پرداخت می‌گردد.

این قرارداد بین اشخاص و یا شرکت‌ها با صندوق منعقد می‌گردد و در آن هر کدام از طرفین قرارداد باید وظایف خاصی را انجام دهند و معمولا دراین نوع قراردادها صندوق در زمینه تامین مالی به ایفای نقش خواهد پرداخت. لازم به توضیح است که در این نوع از قراردادها هر کدام از طرفین به طور مشترک براساس نسبت‌های مورد توافق از منافع پروژه بهره خواهد برد و مالکیت پروژه در طول قرارداد متعلق به تمامی مشارکت‌کنندگان می‌باشد.